יום רביעי, 14 בספטמבר 2011

סינגל ביריה מאתר קק"ל


סינגל ביריה – ריח של שביל חדש

·                        אופניים
·                        יער ביריה
·                        סינגל
·                        סינגל ביריה

גליל עליון
ד' 14.9
29-23
ה' 15.9
30-24
זמן הטיול: 5-3 שעות
מתאים לכל השנה
בית היוצר של קק"ל נמצא בתנופה בכל הקשור לאופניים, ובשנתיים האחרונות נראה שמנהלי המחוזות השונים מנסים למשוך אליהם את קהל רוכבי השטח באמצעים מפתים מאוד: סינגלים (שבילים צרים) מתפתלים וארוכים
בוקר הביל של אמצע אוגוסט מביא אותנו לקצה הצפוני של הארץ כשאנחנו מצוידים באופנינו, בהרבה מים וגם בלא מעט ציפייה. הפיתוי הצפוני שמכין לנו אבירם צוק מתחיל בחוות בת יער בלבו של יער ביריה, היער הנטוע הגדול ביותר בצפון הארץ. קרירות נעימה מלווה אותנו לתחילת המסלול, ואליה מצטרפים ריחות מחטי אורנים ואדמה טרייה, ומכניסים אותנו מיד לתחילת החוויה.
אתם מוזמנים לרכיבת היכרות חגיגית. הרכיבה תצא מחוות בת יער ביום שישי, 23 בספטמבר, בשעה 07:00. להזמנה

סיפור דרך
הסינגל נפתח בדיווש בקטעי יער מוצל במגמת ירידה, כשמדי פעם נפתחות תצפיות לכיוון מזרח. הסינגל זורם ואנו במגמת ירידה שמזמינה מהירות, אך יש לשים לב לעיקולים ולזכור שרק התחלנו ואולי אנחנו עוד לא  ממש "מפוקסים". כמה דקות של רכיבה מביאות אותנו אל פינה מוצלת שנשקף ממנה נוף מדהים. הפינה נקראת מצפור ליאורה נטלסון, והיא מעניקה תצפית מרהיבה לכנרת. בהמשך אבירם מפנה את תשומת לבנו לשלט קטן שמכוון אל עבר שביל החלמוניות. בסתיו יפרחו כאו פרחי החלמונית ויכסו את צלע ההר במרבד צהוב. ירידות מטבען חולפות די מהר, ואבירם מבשר לנו שהגענו לנקודה הנמוכה במסלול. מכאן במגמת טיפוס עדינה אנחנו עוברים בסמוך לקבר יונתן בן עוזיאל, שידוע כמקום עלייה לרגל למבקשי זוגיות וילדים. הסינגל מטפס כשמימין לנו נשקף רכס דלתון, ובמורדותיו המסולעים והצהובים משובצים בירוק הכרמים הרבים שנשתלו בוואדיות. אנחנו כבר מעל נקודת תצפית יפהפייה למצוקי דלתון, כשבדרך אנו פוגשים את ה"מיני באגר" (טרקטור קטן שבעזרתו נפתח הסינגל) והאיש שמאחוריו, הלא הוא אחמד שחאדה, שמתפעל אותו בכישרון גדול. הסינגל נמצא בשלבים אחרונים של עבודה ואנו מתרשמים מהניגוד שבין הכלי המכני המאיים לבין התוצר הנקי והמדויק שאנו רוכבים עליו. שביל 4X4 מוביל אותנו למרגלות עין נבוריה. כאן מומלץ להניח רגע את האופניים ולצעוד לעבר הבריכה, שמלאה במים בכל ימות השנה ואפשר לראות במימיה צפרדעים, קרפדות וגם סלמנדרות בעונת החורף. דיווש קצר בכביש (חלק מדרך הנוף של יער ביריה) מביא אותנו אל בית הכנסת העתיק של נבוריה, שנפגע ממעשי השחתה חוזרים ונשנים בשנים האחרונות. הסינגל כולל קטעי קישור על דרכים לבנות ורחבות שמאפשרות דיווש נינוח ורגוע או לחלופין צבירת מהירות למאותגרים. מגמת הטיפוס נמשכת ואנחנו עוברים קטע יער של עצי ארז אטלנטי בעלי צמרת משולשת, שממש מזכירים איזו פסגה אלפינית, אף על פי שאנחנו מזיעים בקיץ הישראלי. אבירם מוסיף כי חלקת העצים הזאת ניטעה לאחר סופת שלגים שהתרחשה בחורף הקשה של 1992, ושגרמה לקריסת חלק מעצי היער. בקטע הבא של הסינגל עוד עצים יפים ולא רגילים שמחייבים התבוננות מקרוב. לדברי ד"ר עמרי בונה (מנהל מרחב צפון בקק"ל), מדובר בעצי בוטנה (פיסטוק) שהורכבו על עצי אלה אטלנטית והיו חלק מניסיון להפוך את הגידול למסחרי. הניסיון כשל אך העצים צמחו ויצרו מטע יפה ומיוחד. אנחנו מתקרבים לסיום ונכנסים אל דרך 4X4 שנקראת דרך אומגה, בשל צורתה ממעוף הציפור. הדרך מובילה אותנו אל "הבית בקצה הנוף" (בית קפה), ומשם אנו חוצים לכיוון בת יער. ממש בימים אלה עובדים על קטע סינגל נוסף שישפר את החזרה לבת יער, יעבור בין חלקת ארזים ותיקה לבין עין גוזי (בריכת מים ובוסתן עצי פרי) ויביא את הרוכבים במגמת ירידה אל נקודת הסיום. אנחנו מגיעים אל היעד בשעת צהריים, שבמחוזות קצת יותר מערביים נחשבת שערורייתית לרכיבה (חום ולחות בלתי נסבלים), אך למרבה ההפתעה מזג האוויר בביריה נעים ומזמין גם בצהרי יום אוגוסט לוהט.
אחרי שתרכבו בסינגל ביריה בטח תחשבו "מה עשינו לפני שהיה פה סינגל", הוא פשוט מתבקש… הרכיבה הזורמת ביער, התצפיות המפתיעות, שפע של אתרי טבע, מורשת והיסטוריה, מעיינות, עליות וירידות וכמובן עונות השנה, שרק מוסיפות עניין ואתגר. כל אלה לא מותירים ספק, סינגל ביריה הוא הנכס הצפוני החדש של קהילת רוכבי השטח. יתרה מכך, היותו מעגלי מאפשר גמישות בנקודות התחלה וסיום (אם כי צריך לשמור על כיוון הרכיבה שנקבע), ופותח אופציה לשילוב עם מסלולים אחרים, וזה תמיד אטרקטיווי.
העושים במלאכה
סינגל יער ביריה הוא פרי עבודתם של אנשים רבים שעמלו על יצירתו במשך השנה האחרונה. אבירם צוק (מנהל אזור גליל עליון ורמת הגולן בקק"ל) עומד מאחורי הרעיון והתוואי המיוחד והעשיר של הסינגל. העברת התוואי הרעיוני אל השטח וליווי העבודה נעשתה בעזרתם של יואב בהט ורמי גולד, פרילנסרים שבאמתחתם צרור סינגלים מוכרים ומשובחים. אנשי קק"ל רבים תרמו לפריצת השביל בשטח, כשבשלב הראשון נעשתה העבודה באופן ידני ובשלב מאוחר יותר נכנס לפעולה ה"מיני באגר" בניצוחם של אחמד שחאדה ועזיז נאסר, שהפכו לצוות מוביל. התקציבים הגיעו מקק"ל וממשרד התיירות, ובימים אלה שוקדים בקק"ל על סימון ושילוט ברמה הגבוהה שהתרגלנו אליה. גם תוכניות לעתיד כבר קיימות, ונוסף על קטעים נוספים בסינגל הנוכחי (הוספת נקודת יציאה וחיבור לסינגל במצודת ביריה), אבירם כבר מהנדס את הפיתוי הצפוני הבא ביער הרי נפתלי, מעל קריית שמונה.
נתוני השביל
אורך23 ק"מ (מתוכם 12 ק"מ סינגל ו-11 ק"מ שבילי עפר)
גובה מצטבר: 550 מ'
כיוון רכיבהנגד כיוון השעון בלבד
עונה מומלצתכל השנה למעט ימי גשם
זמן רכיבהשלוש עד חמש שעות
דרגת קושי רכיבהבינונית (בעיקר בשל הפרשי הגובה במסלול)
דרגת קושי טכניקלה-בינונית
נקודת התחלה וסיוםחוות בת יער.
הוראות הגעה
יש להגיע לדרך הנוף ביער ביריה ולעלות עד לחוות בת יער.
1.
 למגיעים מאזור כרמיאל, יש לפנות שמאלה מכביש 85 לכביש 866, להמשיך עד צומת מירון ולפנות ימינה לכביש 89. לפני צפת, בצומת עין זיתים, יש לפנות שמאלה לכביש 886 ומיד ימינה לכביש 8900. בצומת הכניסה לצפת פונים שמאלה ועולים לכיוון יער ביריה. יורדים בכביש לכיוון עמוקה עד הכניסה לחוות בת יער.
2.
 מכיוון בקעת החולהיש לנסוע על כביש 90, כ-100 מ' צפונית לצומת מחניים יש לפנות שמאלה לכביש שעולה מערבה (כביש סלול משובש בחלקו).
שירותים לרוכבים
חוות בת יער. בחווה אפשר לחנות בבטחה ובמקום יש שפע פעילויות טבע ואטרקציות לכל המשפחה.
כללי התנהגות
1. השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל.
2.
התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.
3.
קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.
4.
הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.
5.
התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.
6.
האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.
7.
שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.
למוקד "קו ליער" של קק"ל התקשרו 1-800-350-550
כתיבה: אורית ברנע
צילומים: רונן גולן ואורית ברנע
מפה: אברהם סילברסטון, מהנדס אזור גליל עליון ורמת הגולן, קק"ל
פורסם ב-14.9.2011
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל, על עדכונים או שינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550
שימו לב,
הדלקת אש מסכנת את היער באופן ממשי.
היזהרו באש ביער – אין לנו יערות אחרים!
לכללי התנהגות ביער ומניעת שריפות
מחזירים את הירוק לכרמל
שתף את הטיול

מי·                            לרכוב על אופניים בסינגל יער בית קשת
הוראות הגעה
יש להגיע לדרך הנוף ביער ביריה ולעלות עד לחוות בת יער. 
1.
 למגיעים מאזור כרמיאל, יש לפנות שמאלה מכביש 85 לכביש 866, להמשיך עד צומת מירון ולפנות ימינה לכביש 89. לפני צפת, בצומת עין זיתים, יש לפנות שמאלה לכביש 886 ומיד ימינה לכביש 8900. בצומת הכניסה לצפת פונים שמאלה ועולים לכיוון יער ביריה. יורדים בכביש לכיוון עמוקה עד הכניסה לחוות בת יער. 
2.
 למגיעים מכיוון בקעת החולהיש לנסוע על כביש 90, כ-100 מ' צפונית לצומת מחניים יש לפנות שמאלה לכביש שעולה מערבה (כביש סלול משובש בחלקו)
הורדות
נתוני השביל
אורך: 23 ק"מ (מתוכם 12 ק"מ סינגל ו-11 ק"מ שבילי עפר) 
גובה מצטבר: 550 מ'
כיוון רכיבה: נגד כיוון השעון בלבד
עונה מומלצת: כל השנה למעט ימי גשם
זמן רכיבה: שלוש עד חמש שעות
דרגת קושי רכיבה: בינונית (בעיקר בשל הפרשי הגובה במסלול) 
דרגת קושי טכני: קלה-בינונית
נקודת התחלה וסיום: חוות בת יער
שירותים לרוכבים
חוות בת יער. בחווה אפשר לחנות בבטחה ובמקום יש שפע פעילויות טבע ואטרקציות לכל המשפחה.

Bottom of Form

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

MOUNTAINBIKE אתר אופני ההרים של ישראל, מסלולי רכיבה, רכיבת שטח, סינגלים