יום רביעי, 26 באוקטובר 2011

סינגל בן שמן, יער בן שמן


יער בן שמן ויער מודיעין עורף הנופש של שני מיליון ישראלים. צילום: גיא חלמיש
אהבו את הטיול:

  • אופניים
  • יער בן שמן
  • סינגל
  • סינגל הרצל
  • סינגל ענבה
bla
שפלת יהודה
ד' 26.10
27-17
ה' 27.10
27-17
זמן הטיול: תלוי במסלול שנבחר
מתאים לכל השנה
הדפס מסלולמפה להדפסה (pdf)הורד מסלול ל GPSלהמלצות על טיולים נוספים »

יער בן שמן הוא אתר רכיבה מרכזי השוקק רוכבים בכל ימות השבוע. קק"ל החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער, ולבנות שלושה שבילי אופניים באורך כולל של כ-65 ק"מ

חשיבותו של יער בן שמן והסינגלים החדשים שבנתה קק"ל ביער זה נובעת מהיותו "עורף הנופש" של גוש דן וערי המרכז.שטחו של היער אדיר: מעל 30,000 דונם יחד עם יער מודיעין הצמוד אליו, והוא משרת אוכלוסייה בת כשני מיליון איש. יער בן שמן הוא גם נוח יחסית מבחינת הפרשי הגובה שבו: המבקשים לרכוב ביער בן שמן אינם נדרשים לעליות ארוכות כבהרי יהודה הסמוכים. הקרבה ותוואי השטח הנוח תרמו לכך שהוא הפך לאתר רכיבה מרכזי, שוקק רוכבים בכל ימות השבוע, ובסופי השבוע במיוחד. משמעות הדבר היא שיער זה חשוף יותר מיערות אחרים הן לתוצאות החיוביות של רכיבת השטח, והן להשפעות השליליות שלה, כגון פגיעה ביער עקב בניית סינגלים פירטיים (לא מורשים ולא מקצועיים באופן בנייתם), שגורמים להרס צמחייה וקרקע ולפגיעה בבעלי חיים ובממשק היער.
קק"ל, שתומכת ברכיבת האופניים ויוצרת מסלולי רכיבה בכל הארץ, החליטה להשקיע בבניית מערכת שבילים מוסדרת ואיכותית במיוחד ביער בן שמן, ולפעול להסטת הרכיבה לסינגלים אלה, כדי שיהיה אפשר לשקם את היער באזורים שנפגעו.
לצורך תכנון תכנית אב לשבילי אופניים ביער בן שמן נשכרו שירותיו של אדריכל אוטו פרידמן, ובתכנון משותף יחד עם קק"ל נסקרו כל הסינגלים הקיימים ביער. הם חולקו לקבוצות של "חיוביים" – שאפשר לאמץ ולהשאיר, ו"שליליים" – שפוגעים ביער. היער חולק לתאי שטח, נקבעו שטחים שקק"ל מעוניינת שייכנסו אליהם רוכבים ושטחים שקק"ל לא הייתה רוצה שייכנסו אליהם. עוד היבטים שמובאים בחשבון בתכנון הם שמירה על קווי גובה, נקודות עניין ותצפית, מעקף של אזורים מוגנים, מענה הן לרוכבים מתחילים והן למתקדמים, והשתלבות במערכת הרחבה יותר של שבילי ואזורי היער.
לאחר תכנון של למעלה משנה נקבע שייבנו שלושה שבילים ביער בן שמן באורך כולל של כ-65 ק"מ: קצר, בינוני וארוך. לאחר מאמץ התכנון החלה בניית השביל בפיקוח בוני שבילים מוסמכים – דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן. חלקו הראשון (סינגל הרצל, או בשמו העממי: קק"ל 1) נבנה על ידי עובדי קק"ל וקבוצות מתנדבים שונות, והסתיים לפני כשמונה חודשים. מאז נכנסה קק"ל להילוך עבודה גבוה יותר, ובמאמץ רב סיימה את שביל ענבה (בשמו העממי: קק"ל 2). התוצאה: סינגל אחד ארוך באורך 32 ק"מ, שמאפשר גם לסיימו לאחר 8 ק"מ. בשנה הקרובה קק"ל מקווה לסיים את פריצתו של השביל הקצר באזור בתל חדיד, שאורכו 12 ק"מ.
לאחרונה, עם השלמת בניית השבילים, התווספה גם מערכת סימון שמקלה מאוד את הרכיבה הרציפה בשבילים. בזמן הקרוב יושלם השילוט.

הוראות הגעה

הכניסה ליער נמצאת בתחילת כביש 443 מזרח.
מכביש 1 (ירושלים-תל אביב): יורדים במחלף בן שמן מזרחה לכיוון מודיעין. כ-2 ק"מ מהמחלף ישנה פנייה ימינה לכניסה ליער ולמצפה מודיעין. שם נחנה.

תיאור המסלול

על מנת לאפשר רכיבה למרחקים שונים למתחילים ולמתקדמים, המסלול בנוי בצורה חכמה שמאפשרת כניסה אליו ויציאה ממנו מצירי היער העיקריים. חגי יבלוביץ, יערן בן שמן, מספר: "במהלך התכנון הושקעה מחשבה רבה על מנת לבנות שביל טוב ונוח שישתלב בצורה טובה עם ממשק היער וייתן מענה לרוכבי האופניים. קק"ל משקיעה סכומי עתק בתכנון ובבניית שבילי אופניים לרווחת הרוכבים".
אדריכל אוטו פרידמן מספר: "בעקבות המהפך בקק"ל, שהפכה לגוף שמאמץ את רוכבי האופניים, החל תכנון מערכת שבילי יער בן שמן. אחת ממטרות בניית השביל היא לספק מקום כיפי לרכיבה. הקטע הקצר יותר (סינגל הרצל) הוא גם קל יותר לרוכבים מתחילים, אולם חלק הארי של הסינגל (ענבה) הוא קצת יותר אתגרי".
סינגל הרצל
מסומן בכחול. סינגל הרצל מוכר גם כסינגל ברוטיה. ברוטיה הוא מין של אורן ששתלה קק"ל בכל רחבי הארץ. השביל עובר ליד 11 הפרטים הראשונים הוותיקים ביותר מסוגם בארץ (ניטעו ב-1929). זוהי לולאה שאורכה כ-8 ק"מ, הנמצאת כולה במרחק לא גדול מהמצפה, והיא קלה יחסית מבחינה טכנית ומתאימה לרוב הרוכבים. מתחילים במצפה, ופונים מערבה דרך חלקות איקליפטוסים ואורן, ליד חלקת הברוטיה הוותיקה, עד לחניון מקסיקו. פונים ימינה לכביש היציאה מהיער, וממש ליד הצומת נכנסים שוב לסינגל במגמה דרומה לאורך הגדר. הסינגל פונה מזרחה ואז מבצע סיבובי עקלתון יפים בתוך היער, עד שהוא חוצה ציר ראשי לאורך נחל וצומת גדול. חוצים את הנחל מעל סכר קטן ועתיק (סהרון), ואז עומדים בפני שתי אפשרויות: 1. לחזור למצפה דרך השביל הכחול, שפונה שמאלה וצפונה, או לרכוב על דרך האספלט עד למצפה מודיעין. מי שהגיע לרכיבה ארוכה יכול לפנות אחרי הסכר ימינה, אל הסינגל הארוך ענבה, המסומן בצבע אדום.
סינגל ענבה
מסומן באדום. זה הסינגל החדש בין השניים, ומתאים יותר לרוכבים מתקדמים: יש בו צבירת גובה מכובדת יחסית לאזור וקטעים טכניים. הוא פונה דרומה דרך חניון שאקי וחניון הסוסים ועולה לתל גמזו, שם ישנה נקודת תצפית יפה, ומנוחה. החלק הזה יספק לכם גיוון מהרכיבה ביער המוצל ויתאים מאוד גם לעונות הקרות. ממשיכים באזורים פתוחים עד החלק הצעיר של יער מודיעין. לעתים עוברים גם בדרכי עפר. ממשיכים דרומה ליער הבוגר עד חורבת בית ענבה. השביל ממשיך צפון-מזרחה ומשקיף על נחל ענבה וכבשני הסיד העתיקים שבו. השביל ממשיך בטיפוס לחורבת רגב, שהיא אחת הנקודות הגבוהות ביותר בשטח. מומלץ לעצור וליהנות מתצפית פנורמית. משם ממשיכים חזרה לליגד סנטר, שהוא נקודת כניסה ויציאה נוספת לסינגל. השביל ממשיך ומטפס לחורבת זכריה ויורד אל בקעת הנזירים ומערות הנזירים. אז הוא פונה מערבה לאורך נחל גמזו וחזרה צפונה בעלייה למצפה מודיעין, דרך הפגודה התאילנדית.
נקודה חשובה: באזור חורבת בית ענבה ישנו פיצול בסימון השבילים עם סימון שבילים שחור. רכיבה בשביל השחור על דרך עפר תוביל את הרוכבים לתוך העיר מודיעין (לפארק העירוני ענבה), ומשם להתחברות למערכת שבילי האופניים העירונית. יש לציין שלאחר רכיבה של כ-500 מ' בשביל העפר השחור ישנו פיצול לשביל כחול, שמוביל לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ולישפרו סנטר.

עצות לרוכבים

הרכיבה ביער בן שמן טובה מאוד כל השנה, אולם בשיא הקיץ יכול להיות שם חם מאוד, ומומלץ להתחיל לרכוב מוקדם. הסינגלים משלבים אזורים מוצלים ואזורים חשופים, ועל כן מומלץ להתמקד באזורים החשופים בעונות החורף, ובמוצלים כאשר חם יותר. הסינגל במיטבו לאחר ירידת גשם; הגשם מהדק את השביל, אולם כדאי לחכות כיומיים לאחר רדתו כדי לתת לשביל להתייבש מעט וכדי להימנע מבוץ דביק, שיכול לפגוע ברכיבה ובאופניים שלכם.
הצמתים בין סינגל לדרך עפר מסומנים בשתי אבנים גדולות. האבנים מיועדות ליצור שפה לנהגים ולרוכבים שתזכיר להם לרכוב ולנהוג בזהירות בנקודות המפגש האלה.

נתוני המסלול


אורך המסלול: 32 ק"מ. יש אפשרות ליציאה בסוף סינגל הרצל, 8 ק"מ מנקודת המוצא
גובה מצטבר: 660 מ'
כיוון רכיבה: נגד כיוון השעון בלבד
דרגת קושי רכיבה: בינונית
זמן רכיבה משוער: קטע 1 – כשעה, כל הסינגל – 5-3 שעות – יום טיול

כללי רכיבה

1.    השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל. הרכיבה אסורה בשבילים שאינם מסומנים.
2.    התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.
3.    קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.
4.    הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.
5.    התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.
6.    האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.
7.    שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.
8.    בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים. כנ"ל בנוגע לאתרים הארכאולוגיים באזור.
הרכיבה בשבילי האופניים אסורה על אופנועי שטח וטרקטורונים!
כתיבה, סרטון וצילומים: BIKEPANEL – גיא חלמיש
מפה: חגי יבלוביץ ומירה זר, קק"ל
GPS: דורון אמיץ – BikeIsrael
תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: חגי יבלוביץ – יערן בן שמן קק"ל, מירה זר – רכזת קהל ויער אזור השפלה והחוף קק"ל, דורון אמיץ ואדריכל אוטו פרידמן

יום שישי, 21 באוקטובר 2011

סינגל ביריה המשופצר

טוב, אני מרגיש חובה להעלות את המסלול הזה כמו שקקל תכננו אותו.
מעגלי מתחיל בעליה חזקה מקבר יהונתן בן עוזיאל עד למצודת ביריה המרשימה ונגמר בירידה מוטרפת בסינגל משולט היטב.

את המסלול העלה בחור בשם אמנון באתר של גרופי ואני משתמש בו כאן מכיוון שאנחנו סטינו קצת מהמסלול לטובת עליה מתונה יותר אך ארוכה יותר שמתועדת בגרסה אחרת של המסלול באתר כאן

לדעתי המסלול הבא טוב יותר ונכון יותר אז תהנו: