יום חמישי, 24 במרץ 2011

סינגל רוחמה- קק"ל


סינגל סובב רוחמה דורות, צילום: יואב ענבר
אהבו את הטיול:

  • אופניים
  • דורות
  • מרחב שקמה
  • נגב
  • סינגל
  • רוחמה
  • שביל אופניים
bla
הנגב הצפוני
ה' 24.3
18-13
ו' 25.3
16-11
זמן הטיול:
מתאים לאביב, חורף, סתיו
הדפס מסלולמפה להדפסה (pdf)הורד מסלול ל GPSלהמלצות על טיולים נוספים »

עצה של שומשום:

לאחר גשם מומלץ לחכות יומיים לפחות, אך אפשר לרכוב בדרכי הכורכר בשטח, המושפעות פחות מהגשם
לכל הטיולים של שומשום

בתרונות רוחמה, ממערב לקיבוץ רוחמה, מפורסמים ומהווים מוקד משיכה למטיילים רבים. לאחרונה החלה קק"ל, במסגרת מנהלת מרחב שקמה, לפתח את האזור המזרחי לקיבוץ רוחמה למטיילים ולרוכבים

מערכת השבילים באגן שקמה היא חלק מתוכנית לאומית לעידוד הרכיבה ותשתיות האופניים. במסגרת התכנון יוכשרו כ-100 עד 120 ק"מ של שבילים, בעיקר סינגלים (שבילי אופניים). עד היום הוכשרו כ-45 ק"מ מתוכם.
על פני שטח מצומצם יחסית נגלים לנו סוגים מגוונים של נוף: נקיקי נחלים, חורשות אורנים ואיקליפטוסים ושטחים פתוחים של שדות החיטה הרכים המאפיינים את האזור. הסביבה נוחה מאוד להתמצאות ומציעה מסלולים רבים. נוסף על שבילי האופניים, סללה קק"ל את דרך נוף נחל שקמה, המאפשרת ליהנות מהנוף גם מבעד לחלון המכונית.
הרכיבה אינה מאתגרת במיוחד מבחינה טכנית ומותאמת יותר לטיולי משפחות מאשר למחפשי אקשן. שלוש טבעות – סובב רוחמה דורות, סובב צפוני במרחב שקמה וסובב ברור חיל, מאפשרות לשחק בשילובים ביניהן.
בשלב הבא של התכנון יבוצעו שבילים בין רוחמה, בית קמה ושמורת פורה.
בחלק הדרומי של המערכת הוכשר סינגל ניר משה, מסלול אתגרי מעט יותר באורך של 10 ק"מ, המאפשר רכיבה מעגלית במסלול חווייתי.

הוראות הגעה

מכביש 4 נרד בצומת ברכיה לכביש 35. בצומת גבעתי נפנה ימינה לכביש 232. קצת לפני שדרות נפנה שמאלה לכביש 334. אחרי כמה קילומטרים נמצא את הכניסה לקיבוץ דורות ואת החניון משמאלנו (כמה קילומטרים לאחר מכן תהיה הכניסה לקיבוץ רוחמה מימיננו).

תיאור המסלול

המסלול להלן הוא שילוב של רובו של סובב רוחמה דורות עם סובב צפון במרחב שקמה. אלה שני מסלולים עצמאיים, המתוארים כטבעת אחת ארוכה יותר.
נחנה את הרכב בכניסה לקיבוץ דורות. נצא לרכיבת חימום על סינגל מישורי למדי לאורך נחל דורות לכיוון קיבוץ רוחמה (הסינגל מתחבר מדי פעם לדרך נוף נחל שקמה, אך למטרים ספורים בלבד). נחצה בזהירות את הכביש (334) ונמשיך ברכיבה שופעת עיקולים עד לקיבוץ רוחמה (ניתן להחנות את הרכב גם כאן). נמשיך ברכיבה ונצבור מעט גובה על שביל רחב יחסית. נוכל לעצור להתרשם מהעתיקות והפסיפסים לצד הדרך באזור חורבת ג'ממה. הנוף פתוח, וגבעות החיטה הנפרשות לפנינו מעוררות התפעלות. לקראת סוף הטיפוס נעבור לצד מגדל תצפית אש של קק"ל ושרידים מקו המים הראשון לנגב. כאן ניתן להצטייד במים. השביל נכנס לאחר הטיפוס הקל לוואדי מיוער איקליפטוסים. חלק זה דומה שוב לסינגל, ללא קפיצות או אתגרים טכניים אחרים, אך רכיבה שאפשר לצבור בה מהירות וליהנות מהעיקולים הרבים בה. אחרי כ-4 ק"מ מתחילת הסינגל, מומלץ למי שכוחו עדיין ברגליו לרכוב במסלול בן 3 ק"מ ולטפס לכיוון חורבת מרשן. בסוף שביל זה, שחלקו סינגל וחלקו על דרך נוף נחל שקמה, נפרשים השדות רחבי הידיים של קיבוץ רוחמה במלוא תפארתם (גם מי שרוכב את סינגל סובב ברור חיל יגיע לנקודה זאת). נחזור על עקבותינו עד לנקודת הפיצול. נמשיך להתפתל עם השביל המיוער כ-3 ק"מ נוספים עד למפגש עם נחל דב. נרכב כ-2 ק"מ בנוף פתוח. שביל רחב ילווה אותנו בשלב זה, אך נעדיף את הסינגל לצדו, המוצל ברובו. כך נרכב עד לכניסה לנחל רוחמה, שלאורכו נעשה את 2 הק"מ האחרונים של המסלול. ביציאה מנחל רוחמה נגיע לכביש שמצדו האחר מחכה לנו הרכב, בכניסה לקיבוץ דורות.

עצות לרוכבים

•    האקלים הוא מדברי. מומלץ להתחיל את הרכיבה בשעה מוקדמת וליהנות מצינת הלילה הנפלטת מהשדות. גם בימי חורף שמשיים הרכיבה בשעות הצהריים חמה מאוד.
•    אפשר להצטייד במים בקיבוץ רוחמה.
•    בימי גשם המסלול בוצי ואינו רכיב. לאחר גשם מומלץ לחכות יומיים לפחות, אך אפשר לרכוב בדרכי הכורכר בשטח, המושפעות פחות מהגשם.

כללי התנהגות

1.    השתמשו בשביל המסומן על ידי קרן קימת לישראל או הוועדה לשבילי ישראל.
2.    התאימו את הרכיבה וההליכה לתנאי השטח ומזג האוויר.
3.    קטעים קשים למעבר באופניים יש לעבור ברגל.
4.    הצטיידו בציוד הבטיחות המתאים לרכיבה ולהליכה.
5.    התחשבו במשתמשים אחרים בשביל.
6.    האחריות לשלומכם בזמן הטיול חלה עליכם. אל תסכנו את עצמכם ואת המטיילים האחרים.
7.    שמרו על הניקיון. קחו את האשפה עמכם.
8.    בשטח מצויים בורות פתוחים ומערות. יש להימנע מלהיכנס אליהם למעט האתרים המסומנים. כנ"ל בנוגע לאתרים הארכאולוגיים באזור.
הרכיבה בשטח אסורה על אופנועי שטח וטרקטורונים!

שימו לב: קובץ ה-GPS המצורף מתאים למפה זו

כתיבה, סרטון וצילומים: יואב ענבר
מפת תצ"א: טלילה ליבשיץ, מחלקת קהילה ויער, מרחב דרום קק"ל, ופתרון ממוחשב נ.ש. בע"מ
GPS: יואב ענבר
מיפוי באמצעות מכשיר ותוכנת ניווט של CompeGPS
תודה לכל העוסקים בהכנת הכתבה: לטלילה ליבשיץ, מחלקת קהילה ויער, מרחב דרום קק"ל, לאולה הדר ולזהר צפון, אדריכל מרחב דרום, קק"ל
פורסם ב-23.3.2011
לפני צאתכם למסלול הטיול מומלץ להתעדכן ב"קו ליער", מוקד המידע של קק"ל, על עדכונים או שינויים הרלוונטיים למסלול 1-800-350-550
שימו לב,
הדלקת אש מסכנת את היער באופן ממשי.
היזהרו באש ביער – אין לנו יערות אחרים!
לכללי התנהגות ביער ומניעת שריפות
מחזירים את הירוק לכרמל

מידע נוסף

--


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

MOUNTAINBIKE אתר אופני ההרים של ישראל, מסלולי רכיבה, רכיבת שטח, סינגלים