יום חמישי, 30 ביוני 2011

מסלול רכיבה עוקף מגדל העמק

 כללי:

המסלול בעל פוטנציאל לרכיבה בכל עונות השנה מכיוון שעובר בחורש טבעי מוצל וסלול היטב כך שגם בחורף הוא רכיב, לצערי כרגע המסלול לא מתוחזק היטב ויש בו שתי נקודות מסוכונות מאוד (בור בעומק 3 מטר בתחילת המסלול שקשה מאוד לזהות אותו ברכיבה מהירה ותהום שנפערת לעומק כמה מטרים סתם כך באמצע הסינגל בחציו השני של המסלול- שימו לב!!

פנינו לראש עיריית מגדל העמק שיטפל בנושא ונראה מה יהיה!!

על כל מקרה הנופים מהממממממייים, המסלול משגע עם הרבה פינות חמד- אז תהנו בזהירות.

אורך המסלול: כ-14 ק"מ.
משך רכיבה: 3-2 שעות.
דרגת קושי: בינוני.
אופי הרכיבה: מסלול המקיף את מגדל העמק סביב-סביב. המסלול עובר בדרכי עופר, עם סינגלים קצרצרים.
קושי טכני: קל.
מתאים: לרוכבים בעלי כושר סביר.
סימון: המסלול משולט כולו.
עונה: כל השנה.
נקודת מוצא וסיום: פארק רבין, רחוב השרון, מגדל העמק (בחלקו הצפוני של היישוב).

לקבלת מפת המסלול הקליקו על קובץ מצורף.
  קובץ מצורף     המסלול  


רקע
מגדל העמק שוכנת במורדות הדרומיים של הרי נצרת, הנושקים לעמק יזרעאל. היישוב הוקם בשנת 1953 כמושבת עולים. כיום מגדל העמק היא עיר שבה מתגוררים בה כ-27,000 תושבים, רבים מהם עולים חדשים. במגדל העמק הוקמו שני אזורי תעשייה גדולים הכוללים, בין השאר, מפעלי הייטק. בגבולה הדרומי מעוטרת מגדל העמק ביער בלפור, מוותיקי היערות של קק"ל.


היער ניטע בשנת 1928 על ידי חברי קיבוץ גניגר והוא משתרע על פני יותר מ- 4,000 דונם.

מסלול האופניים הוכשר במסגרת הייעור הקהילתי של קק"ל.

המסלול
פארק רבין הוא נקודת מוצא אידיאלית לטיול. הפארק משתרע על כ-35 דונם בשולי יער קק"ל ויש בו מדשאות ומתקני משחקים לילדים.

קק"ל הקימה את הפארק בשנת 2006  יחד עם עיריית מגדל העמק ומשרד השיכון, במקומה של מזבלה בלתי חוקית שסולקה מהמקום.

רוכבים בכביש העולה מהפארק  ומגיעים לאחר כ-200 מטרים לכיכר. כאן פונים שמאלה ונכנסים לחלקת יער. לאחר 500 מטרים שוב מגיעים לכיכר ואחריה לעוד כיכר. כאן רוכבים ימינה ומיד שמאלה לחלקת יער שבקצה בית העלמין של מגדל העמק.  אנו רוכבים עתה במורד ערוץ קטן, ששמו נחל צבי, מיובלי נחל קישון. חולפים על פני בית העלמין ונכנסים לחלקת יער יפה. יערני קק"ל הותירו בין העצים הנטועים גם עצי אלון התבור יפים. לאחר רכיבה של כשני קילומטרים המסלול מגיע לקצה שכונת מגדל אור, שכונה דרומית במגדל העמק ובה שער כניסה נוסף למסלול הרכיבה.

בכל אחד משני עיקולי הדרך הבאים, המציינים את יובלי נחל יפעת, נמצא מעיין זעיר. הראשון הוא עין רנה והשני – עין חכליל. ברוב ימות השנה נזהה את מקומם על פי הקנים המסמנים את מקום הנביעה, יותר מאשר בזכות המים הנובעים בהם. במרחק כ-400 מטרים מעין חכליל (יש שילוט), למרגלות כרם זיתים, נחה אבן גדולה ועגולה, ששימשה חלק מבית בד קדום. מעבר לה צומח עץ אורן בודד ויפה.

המסלול ממשיך ומתעקל  שמאלה, לעבר בין הקברות של קיבוץ שריד. כאן יש תצפית יפה על עמק יזרעאל, גבעת המורה, התבור והגלבוע. הדרך עוברת בחלקו הגבוה של כרם הזיתים שרכבנו בו קודם ויצאת לשכונת מצפה העמק.

רוכבים במעלה הכביש כ-200 מטרים ועוזבים אותו בין אבנים גדולות ימינה, בסינגל קצרצר בינות עצי השיטים, המוביל לאזור התעשייה. חוצים את אזור התעשייה ומגיעים לכביש הראשי היורד ממגדל העמק לעמק יזרעאל. חוצים את הכביש פונים שמאלה ומיד ימינה בכביש העובר בחלקו המזרחי של אזור התעשייה. לאחר כ-300 מטרים פונים שמאלה בדרכך העולה לתוך יער בלפור ומגיעה לחניון נחמד. רוכבים בדרך היער כ-3 ק"מ ופונים שמאלה בסינגל קצר ותלול, שעולה לכביש מס' 7566, כביש הכניסה למגדל העמק מכיוון נצרת. חוצים את הכביש, חולפים ליד מגרש כדורגל וגולשים במורד, בתוך יער צעיר. הדרך מגיעה עתה לשולי יער בוגר. לאחר שחוצים גיא ממשיכים  לאורך קו מתח גבוה עוד כ-1.1 ק"מ, עד למפגש עם הכביש הראשי החוצה את מגדל העמק.


המשך המסלול נמצא היישר לפנים. למרגלות תחנת הדלק "פז", אך אנו נפנה ימינה כדי לחצות את הכביש במעבר חציה, ורק אז נשוב להמשך המסלול. לאחר כ-500 מטרים מסלולנו גולש לפארק רבין, נקודת המוצא שלנו.          


טיפ קטן

  


חובבי ארכיאולוגיה מוזמנים לבקר במגדל העמק בפארק עתיקות קטן, הנמצא מדרום לצומת הרחובות הראשיים שדרות שאול עמור ושושנת העמקים. קק"ל, בשיתוף עם רשות העתיקות, עיריית מגדל העמק ומשרד השיכון, הכשירו כאן שביל הליכה במדרון שבין  שני אתרי יישוב קדומים. הפארק מוצגים ממצאי החפירות ובהם 15 גיתות לדרכית ענבים, מחצבה קדומה ומערכות קבורה.








       

יום שבת, 25 ביוני 2011

סינגל שימשית משודרג

אני לא כל כך מתלהב לספר לכם על המסלול הזה כי כרגע כואב לי בכל הגוף והפנים שלי מושחתות, עקב החלקה באחד מהקטעים המהירים של הסינגל.
גם זה אחד מהסינגלים הטובים של הצפון ששודרגו ע"י אנשי קק"ל המשובחים אצלינו באופן תדיר. את הסינגל פתחו חברי קבוצת "אריות שימשית" - כך שמעתי לפחות ולמעשה מעולם לא פגשתי אותם רוכבים (עשינו את הסינגל הזה לפחות 10 פעמים והוא נחמד גם לרכיבת לילה).
הסינגל מתחיל בחניון הממוקם כ- 500 מטרים מהפניה לישוב שימשית (1 ק"מ מצומת המוביל), חניון מסודר עם מקומות ישיבה ומסלול הליכה מקסים ובפריחה המקום מאוכלס במאות מטיילים רגליים.
המסלול מסומן באופן סביר, אך כאן תמצאו סטיה מהמסלול המקורי לטובת סינגל שיוצא מהישוב עצמו ובהחלט משדרג את ההגעה לרכב.
לא ממליץ למתחילים להתחיל כאן את הקריריה הרכיבתית שלהם כי הסינגל מתחיל בעליה ועוד עליה ועוד.... ואח"כ יורד ויורד עד שנפלתי על הפנים.






המסלול המקורי אינו עובר בתוך הישוב ומי שממשיך ברכיבה לפי הסימון חוזר לחניון לאחר כ- 15 ק"מ מטריפים מבלי שרכב על הכביש אפילו לא מטר אחד. המסלול שלנו חוצה את הישוב שימשית המקסים לכל רוחבו מקצה לקצה לטובת הכניסה לסינגל ארוך, ארוך ומשגע.

יום חמישי, 23 ביוני 2011

סינגל גלבוע החדש

הסינגל החם ביותר תרתי משמע, הינו סינגל הגלבוע או כפי שנקרא עד היום "סובב גלבוע". מסלול חדש שנפתח לפני שבועיים בלבד.


שוב באדיבותם הרבה של חברי קק"ל, נפרץ לו מסלול שופע סינגלים מהירים, עליות עם לא מעט עבודה, ירידות מוטרפות ונוף משגע.
את המסלול הזה עשינו אני וחברי הטוב מוטי בשעת צהריים שהשמש קופחת על ראשינו ואני חייב לומר שזה לא היה הכי חכםץ את המסלול הזה עושים בימים קרירים- אך לא גשומים, המסלול לא מומלץ כרגע לרכיבת לילה כי שער הכניסה למסלול נסגר בשעה 17:00, עד להודעה חדשה.

המסלול מתחיל בתחתית החניון של מסלול הגלישה על הקרח של הגלבוע, שם תמצאו חנות קטנה אך מטריפה של ציוד לאופניים, הכוללת מתחם טיפולים, שטיפה, אויר ואיפלו קפה בחינם. את החנות מנהל בחור צעיר בשם אשד וכולנו מאחלים לו בהצלחה!!

המסלול באורך 28 ק"מ וניתן גם לקצר בנקודה מסוימת המסומנת במסלול, אך אני לא ממליץ כי אז מחמיצים הרבה מיופיו של המסלול.
הנקודה הכי מבלבלת במסלול הינה המעבר על גשר העץ בגן היפני שנמצא בנקודה הנמוכה ביותר והיפה ביותר במסלול בתוך קיבוץ בית אלפא, אנחנו התברברנו קצת ובזכות עקשנותו של מוטי מצאנו את המשך המסלול שנמצא שוב אני חוזר אחרי הגשר עץ במעלה המדרגות שאגב אינן ניתן לרכיבה. שאר המסלול מסומן היטב וקשה להתבלבל אבל צריך לעקוב אחרי הסימונים ואם לא רואים סימון מעל ל-500  מטר כדי לחשוב פעמיים אם להמשיך.
חובה - הרבה מים!! אנחנו קנינו שתיה בקיבוץ חפציבה - כן קצת סטינו מהמסלול לטובת העניין.


















יום שבת, 11 ביוני 2011

סובב טיבעון החדש

אתמול נפתח לנו מסלול מקסים ע"י החברה של קק"ל המופלאים.

את הסינגל הנחה אתמול בחור מגר"א (גימלאים רוכבי אופניים) וכן אני קורא לו בחור מכיוון שכמו שהוא רכב, לא נראה לי 
שניתן לקרוא לו גימלאי..










המסלול מתחיל בפארק הרכבת שבקריית חרושת, מי שלא מכיר אז כפר תקווה או הכי קל למגיעים מהמרכז לצומת ג'למה , ופונים לכיוון טיבעון, הפניה הראשונה ימינה, נוסעים בערך ק"מ עד לפניה שעליה כתוב פארק הרכבת או משהוא כזה.
לאחר שעוברים גן משחקים מצד שמאל נוסעים עוד 2 ק"מ לאורך הגדר של מיכלי הדלק ושוב ימינה150 מ'  שמאלה עוד 2 ק"מ ומצד ימין שלכם עומד קטר בן מאה- זהוא כאן אתם מתחילים.

אם הייתם שואלים אותי הייתי מתחיל בצומת ג'למה לארוך נחל הקישון עד לנקודה זו, אבל מי שואל אותי-בטח לא קק"ל.


את המסלול מתחילים בעליה קלה לחימום , אל תדאגו מיד לאחר מכן עליה אמיתית, קצת לא נעים בשבע בבוקר, עדיף להתחיל את המסלול הזה מוקדם יותר בימי הקיץ החמים. המסלול לא מתאים לימי גשם כי הסינגלים בוציים ותוך שניות תתקעו.
לא להתבלבל בעליה החדה לפנות ימינה לסינגל שעוקף את הגבעה ויורד בירידה מהירה לקראת העליה הבאה שמובילה אותנו לפסל של אלכסנדר זייד המרשים.
מכאן למי שכבר מכיר את עוקף טבעון הסטנדרטי, משתלבים למסלול שעוקף את טבעון ממזרח כולל המעבר מתחת לכביש אלונים- טבעון ומשם כניסה לתוך בתי טבעון השתולים בתןך החורש. לא להתבלבל עם הפניה שמאלה לעליה קלה שמובילה למרכז הישוב המקסים הזה.
מכאן כניסה מוזרה לסינגל מטריף שהכניסה שלה עוברת משמאל לבנין "מכבי" וממול לתחנת הדלק. המסלול כולו מסומן אבל צריך לחפש את הסימונים תסתכלו על הכביש או על המדרכה והכי טוב GPS.

טוב כאן הסינגל סוחף ומהיר ומוביל אותנו בסופו של דבר ל"עליית הטמפלרים" אין לי מושג מה מקור השם אבל עליה ארוכה שמחזירה אותנו למרכז הישוב.
מכאן רוכבים על המדרכה והמסלול מסומן היטב (על המדרכה) ומחזיר אותנו לסינגל שמתחיל בגשר המתכת הירוק והמפורסם של קק"ל שמותאם לאופניים. עוברים את הגשרון ונכנסים לשביל מהיר (קצת להזהר)  לאחר 800 מטר פונים ימינה ונכנסים לסינגל טכני בעיקר בקטעים של העליות, שמוביל אותנו לאורך בתי טבעון בצד המזרחי, סינגל ארוך מסודר וכולל קטעים טכניים והכי חשוב בצל, סוף הסינגל הזה הוא בעץ האלון העתיק הענק. אפשר לעשות הפסקת קפה בעץ או באמצע הקטע האחרון יש פינת ישיבה ליד אחד הבתים. מקנחים בעליה (אותה עשינו בדרך הלוך) לעבר המעבר התת קרקעי שהיה בתחילת המסלול, יש כאן קטע שחוזר על עצמו ואני באופן אישי לא כל כך אוהב את זה אבל ככה המסלול בנוי וצריך למצוא דרך לשדרג אבל כרגע נדבוק במסלול המקורי. אנחנו גיוונו קצת בכניסה לסינגל ההתישבות וירידה ל"בית שערים" לצערי לא במסלול אבל מקום יפה לקפה ומשדרג משמעותית את ההנאה הצרופה. 
לקראת סוף המסלול קינחנו בעליה שאינה מומלצת לבעלי לב חלש ולמעשה אתם 400 מטרים מהרכב.